Friday, July 21, 2006

The Long Tail of Disco

Jag lovade Olof innan jag åkte att det här inte skulle bli en blogg med en massa tradiga inlägg av typen "Igår var jag på det-och-det stället med den-och-den" och en massa yada-yada om folk man stött på. Men nu, redan efter 36 timmar i stan är det dags att bryta mot denna gyllene regel. :)

SÅ: Igår var vi på release-party för boken The Long Tail, och hela redaktionen för Wired (samt självklart Chris Anderson själv) var där, samt en massa kul folk från Apple och iTunes och SixApart och BitTorrent och en massa andra trendsättande företag i framkanternas framkant.

Eric och Alex är duktiga på att känna igen viktiga internet-profiler och kunde peka ut lite folk som typ hade uppfunnit internet, utvecklat CSS och så vidare. Det var lite grann som att man själv kunde komma dragandes med "Hej! Jag har en super-häftig blog!" och få till svar "Jaha, vad kul. Jag uppfann bloggen."

Efter 4-5 glas Champagne tog jag i alla fall mod till mig och började berätta för Chris Anderson om allt jag gjort för att marknadsföra hans koncept med den lång svansen i Sverige. Han blev självklart lyrisk.

Under kvällens lopp upptäckte vi även att konceptet the long tail kan appliceras på det allra mesta. Efter Wired-festen hamnade vi på ett pärlband av andra fester - och nu sitter jag här på Ritual Coffee Roaster med mitt morgonkaffe och funderar hur jag ska lansera mitt nya begrepp "The Long Tail of Disco".

No comments: