Thursday, July 27, 2006

Punk Rock Business Models!

De senaste dagarna har Eric Wahlforss och jag diskuterat en hel del kring hur man egentligen går till väga för att starta och driva business på internet.

Vi har lite olika inställning. Eric är mån om att ha massiv programmeringskunskap och göra saker rätt. Helst ska resultatet vara tekniskt avancerat och vara riktat mot en målgrupp av early adopters. Har man tur får man cred från internet-communityt, blir slash-dottad, högt rankad på digg och hotlistad på del.icio.us. Man ska ha gått på KTH och ha en egen server från start. Typ så.

Min egen inställning till internet-business är mer Ad Hoc. Man tager det man haver: man gör lite Copy/Paste med kod som man hittar på Google, kör trial and error med affärsidéer. Vissa saker funkar, andra inte - och funkar det inte testar man bara något annat. Det är en utvecklingsprocess där man lär sig saker längs vägen. Man gräver där man står, det viktigaste är inte att göra saker rätt utan att helt enkelt att bara göra dem.

Jag föreställt mig att starta en business är ungefär som att starta ett band.

Nu sitter jag nere på Wash Quarters Launtromat och läser The Long Tail (boken av Chris Andersson). Det roliga är att han skriver om hur billiga elgitarrer och inspelnings-grejer i slutet av 70-talet banade vägen för punk-rock. Jag ska citera lite:

"... In the late 1970s and early 1980s, the combination of the electric guitar, the arrival of cheap multitrack recorders, and the fine example set by Sex Pistols gave licence to a generation of kids with no musical training, obvious talent, or permission from anyone to start bands and record music. /... / For a while, the assumption was that to be a musician, the right way of learning was to copy the masters. So you should start by playing covers, reading music, and maybe going to music school. This was the notion of paying your dues: Do the circuit, and play the standards, because that's what people want. Do it right. ... "

Det tidigare påminner en hel del om hur det ser ut för dagens internetentreprenörer! Ett webhotell kostar bara tio kronor i månaden, och att lära sig programmera är gratis. Det är bara att köra. Att göra saker rätt lär man sig ändå längs vägen - om man vill.

Fram för fler punk rock business models. Punk rock entrepreneurs, unite!

Invändningar, någon?

1 comment:

Ted Valentin said...

Jag ställde oss lite i varsin ringhörna så att det ska blir lite mer spännande för bloggens alla läsare. :)

Alltså, om man KAN göra saker "rätt" ska man självklart göra det. Men om man nu inte är klassiskt skolad - inom musik eller programmering eller vad det må vara - så kan man ju testa sig fram... För att återigen citera Chris Anderson:

"Once upon a time, talent eventually made its way to the tools of production; now it's the other way around."

Idag kostar det ju inget att starta en business på nätet - så det finns inget att förlora!

Men jag tror ändå inte att det är så många som tänker "punk-rock" när det gäller business. Inte än så länge i alla fall. :)